Followers

Saturday 10 March 2012

Parental Training ;D


Assalamualaikum..
Entry kali ni, saya sangat excited untuk berkongsi dengan anda semua
mengenai kerja saya.

SYAZWANI DAH KERJA??
Yes, I`m..
Sekarang saya bekerja di taska. Menjaga dan mengajar kanak-kanak 
comel lagi polos yang menjadi mangsa kesibukan ibu bapa pada
zaman metropolitan kini. Melihat situasi dan suasana di taska,
membuatkan saya nekad untuk tidak menghantar anak-anak saya 
nanti ke taska.

Reason?
Pertama, hasil didikan parents setiap pelajar adalah berbeza. Mereka
menghabiskan lebih separuh hari di taska dan bergaul dengan rakan-rakan sebaya.
Maka secara tidak langsung, mereka mudah terdedah dengan perkara-perkara baru
hasil pergaulan dengan rakan-rakan. Secara psikologinya, kanak-kanak 
lebih cenderung melakukan sesuatu yang pelik dan mampu menarik perhatian 
orang lain. Selalunya, peratusan negatif lebih tinggi berbanding yang positif.
Maka, saya menjadi risau anak-anak saya akan mendapat anasir negatif 
kerana kurangnya perhatian saya terhadap tumbesaran mereka.

Kedua, kanak-kanak akan membesar dalam acuan didikan di taska,
bukannya ibu bapa. Hal ini kerana, kesibukan ibu bapa membataskan
masa untuk bersama anak-anak untuk mendidik mengikut acuan ibu bapa.

Namun, tidak dinafikan bahawa taska juga ada saham dalam membentuk dan
mengajar anak-anak mendisplinkan diri, belajar survive hidup,
belajar bergaul dengan rakan-rakan, biasakan dengan suasana sekolah dan sebagainya

Be a good muslimah okay?

Jika dahulu,<masa sweet seventeen> tajuk perbincangan dengan sahbat-sahabat
ialah mengenai walimah. Namun, apbila saya berdepan dengan kanak-kanak
saban hari, saya mula terfikir bagaimana saya hendak mencorakkan cahaya
 mata saya nanti. Mampu tak saya mendidik sehinga mereka menjadi
hamba ALLAH yang benar-benar bertakwa dan penuh ilmu didada.
Melihat cabaran hidup yang kian dihimpit budaya kuning, saya perlu lebih
 bersedia dan bijak menyusun strategi untuk membentuk mereka nanti.

Saya teringat pesanan seorang ustazah dari Indonesia, Ustazah Sri Astuti,
katanya:
"Corakkan diri kita sebagaimana kita mahu anak kita dicorakkan kerana membentuk mereka bukan bermula saat mereka membenih dalam rahim atau sudah mula mencelikkan mata, tetapi sebelum itu lagi. Ketika merekatidak wujud lagi.."

Jelas, segala yang berlaku bermula dengan diri kita.
Maka, saya sedang berusaha untuk meningkatkan diri semampu yang saya 
boleh. 


saya mahu menjadi matahari buat anak-anak. yang tidak
lelah menyinari cahaya agar mereka
tidak bergelapan. Insyaallah..


Oleh itu, saya punya impian yang sangat besar. Iaitu saya mahu 
menjadi SURI RUMAHTANGGA YANG BERJAYA!! Mungkin impian saya 
ini mengambil masa untuk dicapai, namun saya akan beruasah ke arah
itu. Saya mahu menjadi ibu yang sentiasa berada disisi 
anak-anak mendengar keluh kesah mereka. Ingin menjadi sahabat
mereka yang terbaik. Ingin menyuapkan air tangan saya
agar ke mana pun mereka pergi, tetap akan mengenangkan air tangan saya.
Di samping, mempunyai perniagaan yang boleh saya uruskan dirumah
atau ketika ketiadaan mereka di rumah. Ya ALLAH,, indahnya detik
itu andai dapat kau pinjamkan kepadaku.. 
Perkenankanlah YA ALLAH..


Apabila saya suarakan hal ini kepada Sahabat baik saya,
Fatin Ruslan, dia kongsikan saya dengan nasihat Saidina Ali ini:

Nasihat Saidina Ali dalam perihal mendidik anak2 ialah, "Pada tujuh tahun yang pertama, bermain dengan anak kamu, didik anak kamu pada tujuh tahun berikutnya serta berkawan dengannya pada tujuh tahun selepas itu." 


Mendidik Anak mengikut Umur:

Tujuh Tahun Pertama
- Ibubapa perlu mendidik mereka dengan cara bermesra, bermain dan bergurau dengan mereka. Maksudnya disini pelajaran diberi secara santai dan menghiburkan.


 Tujuh Tahun Sehingga Akil Baligh

- Perlunya menerapkan unsur-unsur ketegasan kerana pada umur sebegini ibubapa disarankan untuk mendisiplinkan anak2. Didik “life lessons” seperti cara beribadat dengan betul, sopan santun dan adab-adab kehidupan, cara-cara berinteraksi dengan orang, menghormati hak orang lain dan sebagainya.

- Ini juga bersesuaian dengan saranan merotan anak-anak yang tidak solat selepas umur 10 tahun sebagai cara mendisiplinkan mereka.


 Empat Belas Sehingga Dua Puluh Satu Tahun
- Jiwa remaja ni, selalunya memberontak. Tak suka disuruh-suruh. 

- Cara approach anak-anak umur sebegini ialah sepertimana kita berkawan. Anak-anak dididik seperti teman yang ibubapa hormati. Ibubapa disaran menjadi a good listener, selalu bertanyakan pandangan mereka dalam hal-hal kehidupan. Dengan cara ini, ibu bapa dapat memberi didikan secara tidak langsung iaitu dengan memberi pandangan ibubapa selepas mendengar pendapat mereka dalam sesuatu isu. Bukannya arah dan perintah mengikut acuan ibubapa.

- Ibubapa juga perlu mengambil tahu siapa kawan-kawan anak-anak remaja. Ajak mereka bertandang ke rumah. Kenali mereka. Nak kenal macam mana perangai anak, tengok perangai siapa mereka berkawan.


 Selepas Dua Puluh Satu Tahun
- Ibubapa perlu memberi kebebasan kepada anak-anak utk memilih cara hidup mereka. Jika 3 steps sebelum ni diikuti dengan betul, insyaAllah anak-anak akan menjadi insan yang baik.

- Ibubapa masih perlu memberi nasihat dan pandangan kepada mereka mengikut situasi2 yang berlaku.


Justeru itu, saya mengambil peluang dan pengalaman bekerja di taska untuk
kanak-kanak dan cuba memahami kehendak dan keperluan mereka sebagai 
kanak-kanak yang hendak membesar serta psikologi mereka sendiri. 
Moga pengalaman bekerja ini membantu saya untuk menyiapkan
diri sebagai ibu para Mujtahid dan mujtahidah..
AMIINNNN...




<baru dapat first salary.. agak lumayan. Alhamdulillah..
and sempat belanja dinner untuk beloved family>

No comments: