Followers

Sunday 30 September 2012

1 Litter of Tears.



Assalamualaikum..

Dah lama sangat tak update blog ni.
Sebab tak de bende nak share. 
Cuma hari ni nak share satu drama Jepun yang saya baru tengok
<padahal drama ni dah lama kut>
 1 Litter of Tears.



Sue me! Memang masa tengok cerita ni asyik tadah 
air mata je, tak sempat nak sukat je.
Wondering jugak kalau2 sampai 1 Litter of Tears ke kan? :p

Kenapa agaknya saya teringin sangat nak share drama
 ni dengan sahabat semua?


 1) Spinocerebellar Degeneration

 Aya Ikeuchi menghidapi penyakit  spinocerebellar degeneration pada umur seawal 15 tahun. Ketika dia officially disahkan menghidap penyakit tersebut, dia baru sahaja diterima masuk ke High School yang agak berprestij dan pemain basketball yang hebat. 

Cuba bayangkan apa perasan kita bila kita dapat tahu kita ada penyakit yang tak dapat diubati, akan kehilangan satu demi satu keupayaan dan kesudahannya akan mati ketika kita sedang melalui detik-detik kegemilangan?

2) Friendship

Aya kehilangan satu demi satu keupayaan diri. Dia sudah tak boleh berjalan dengan sempurna. Ketika ini, ramai yang sudi hulurkan bantuan. Namun,ada juga golongan yang rasa terbeban dengan kekurangan Aya. Yang setia disisi hanyalah dua sahabat perempuannya dan seorang HERO!! Ketika semua pihak sibuk ingin mengeluarkan si-pelajar-pintar Aya, Ibunya tersepit antara keperluan dan kehendak Aya. Aya perlukan sekolah yang mempunyai fasilities orang kurang upaya, tapi Aya berkeras mahu menyambung pelajarannya di high school tersebut.

3) Familyship

Pada peringkat awal, parents Aya merahsiakan penyakit Aya daripada seluruh keluarganya semasuk Aya sendri. Setelah semua ahli keluarganya tahu penyakit Aya, hubungan mereka sekeluarga menjadi sangat rapat. Adik perempuannya, yang dulunya dingin terhadap Aya dan keluarga, menjadi semakin penyayang dan sangat bangga dengan Aya. 

Adik perempuannya juga, beruasaha belajar bersungguh untuk mendapat tempat di sekolah high school kakaknya, Aya. Dia bercita-cita untuk mengambung cita-cita kakaknya.

4) Cita-cita

Aya bercita-cita untuk menjadi seorang yang berguna dan dapat membantu orang lain. Tetapi, kekurang fizikal tidak membataskannya. Tanpa tidak disedari, dia telah menyumbang sesuatu yang sangat luar biasa kepada masyarakat. SEMANGAT. Ya, dia menyuntik semangat masyarakat dengan penulisan diarinya. Diari tersebut ditulis sejak dia mula sakit sehingga hujung hayatnya. Walaupun tangannya sudah tidak mampu memengang pena, tapi digagahkan juga supaya kisah nya tidak terkubur begitu sahaja. Katanya, diari itu sebagai bukti bahawa dia pernah hidup di dunia ini. Diari itu kemudiannya, di publishkan oleh guru nya sendiri. Ramai yang terinpirasi dengan corentan hidupnya. 

Kisah ni adalah kisah benar yang diadaptasi daripada
sebuah diary entitle: '1 LITTER OF TEARS'.

Moga kita dihindarkan penyakit seperti ini.

Cuba kita selak sirah Nubuwah. 
Nabi Allah Ayyub alaihisalam. 
Nabi Ayub dikurniakan kesempurnaan kehidupan oleh Allah S.W.T. Baginda dikurniakan harta yang banyak dan keluarga yang bahagia, tetapi kuasa Allah S.W.T lebih hebat apabila menguji baginda dengan menarik sedikit demi sedikit nikmat yang telah dikurniakan-Nya kepada Nabi Ayub.
Ia bermula dengan harta yang semakin berkurangan, anak-anak yang meninggal dunia dan seterusnya dengan penyakit sopak yang menjijikkan.
Mengenai pelbagai ujian itu Allah S.W.T berfirman, maksudnya:
"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira bagi orang yang sabar, iaitu orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan, 'Sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya kami kembali'."
Walaupun diuji dangan begitu hebat sekali, beliau masih tetap percaya Allah S.W.T ada menyelitkan hikmah di sebalik kedukaan ujian yang melandanya.
Akhirnya dengan sifat kesempurnaan Allah, segala ujian yang diberikan digantikan semula dengan kegembiraan dan Nabi Ayub a.s dinaikkan darjat sebagai orang yang bersabar di atas ujian yang menimpa.
Jesteru ayuh sahabat sekalian, majulah dalam menempuh ujian hidup ini kerana ada sesuatu yang manis sedang menunggu kita.Ingatkan teman yang lain dan ingatkan diri kita sendiri.Moga Allah memberi taufiq ke atas diri kita dan dikurniakan kejayaan di atas amalan yang dilakukan.
"Ya Allah jangan Kau uji kami dangan ujian yang tidak tertanggung oleh kami, sesungguhnya kami hamba-Mu yang daif dan lemah."
"Tanpa keberanian, mimpi takkan bermakna."
"Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan.
Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa sakit hati."



1 comment:

nani said...

perkongsian yg mnarik ! :) tetapi mngenai kisah nabi ayub , ya ! benar nabi ayub mempunyai penyakit , ttp tidaklah smpi menjijikkan . krn tidak layak bg seorg nabi ditimpa uijan (pnykt) smpi org lain mnjauhkn dri drpdnye . itu sume israiliyat . skdr prkongsian . wallahua'lam .