Followers

Sunday 18 September 2011

Hamba Itu Perlukan Tuannya






وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan  supaya mereka 
mengabdikan kepada-Ku. 


Hamba. Ya, itulah tugas utama kita diatas muka bumi ini. menjadi hamba kepada yang Yang Mencipta. Mengabdikan diri adalah misi utama kita. Namun, sejauh mane kehambaan kita terhadap Al-Khaliq? Apa tindakkan pertama kita apabila dirundung masalah? Merungut? menangis sampai terduduk? Salah kan orang lain? Itu semua memang fi`il manusia.<termasuk insan yang menulis ini>.






أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
apakah manusia itu mengira bahawa dibiarkan saja
 mengatakan: "kami beriman". sedang mereka tidak diuji lagi?

Teringat saya seorang sahabat saya yang tabah hatinya. Lembut tutur bicara nya. Kadang-kala mencuit hati. Dia merupakan rakan sekelas saya sewaktu ditingkatan 4, telah kehilangan Ibu nya sejak sejak berusia 13 tahun. Merupakan anak tunggal dan tiada adik-beradik lain. Hanya punya jiran dan ayah untuk menumpang kasih. Pernah astu hari ketika selesai bertadarus bersamanya sementara menunggu berbuka puasa, saya bertanya kepadanya.

"kalau kamu sedih, kamu buat apa?"
dia memandang saya dengan kehairanan. Ye la,  soalan spesies serius tu keluar dari mulut 
yang tidak disangka-sangka plus dengan  muka serius habis lagi.
"kenapa tanya?"
"saja." 
  pendek saja jawab saya namun mampu mengambarkan betapa seruis nya saya terhadap jawapan yang bakal dia beri sebentar lagi. Sudah lama sebenarnya saya tertanya-tanya pada siapa salunya dia akan berkongsi masalah. Selama bersahabat dengan nya, tidak pernah sekali pun saya mendengar rungutannya, mendengar dia meluahkn masalah melainkan melibatkan pelajaran dan kepimpinan yang perlu dia bertanya kepada seseorang.


"selalunya saya mengadu kat ALLAH"
saya memandang kearahnya dan kembali bertanya.
"habis kalau kamu ada masalah kamu cerita kat siapa?"
"saya cerita pada ALLAH"
" tapikan kamu juga perlukan seseorang untuk ceritakan masalah kamu? seperti sahabat atau sesiapa saja yang kamu selesa?"
saya terus bertubi-tubi bertanya.tidak puas hati dengan jawapan yang sama. pada saya kita perlu seseorang untuk menjadi pendengar. remaja perempuan selalunya akan menjadikan ibu atau kakak sebagai orang yang akan di rujuk jika dirundung masalah.
 "saya tiada sesiapa untuk diceritakan masalah saya. Tapi ALLAH sentiasa ada untuk dengar masalah saya"
Ya. Dia benar. Allah sentiasa mendengar keluh kesah hambanya. Alangkah kagumnya nya saya terhadap pergantungannya terhadap As-Sami`. Itulah hikmahnya dia kehilangan ibu tempat bermanja pada usia yang baru mahu mengenal dunia dan tidak dikurniakan adik-beradik lain. ALLAH tarbiah dia melalui hidupnya yang tandus kasih sayang dengan membajainya kasih sayang kepada yang lebih Hakiki. Perwarakan nya yang lembut dan bersahaja tidak pernah mempamerkan kesedihan dihati dan kekurangan dirinya. Saya benar-benar kagum dengan ketabahannya. 


KONKLUSI
Sejak azali lagi ALLAH sudah tentukan pekerjaan kita atas muka bumi ini. 
apa dia?


Jawatan                    : Hamba ALLAH sepenuh masa
Ciri-ciri yg diperlukan : Hamba ALLAH yang berjaya dan berketerampilan
tugas                         : menyambung risalah kekasih ALLAH
income                      : pahala berterusan
bonus                        : ALLAH permudahkan hidup
kejayaan                   : mendapat syurga ALLAH yang hakiki.








No comments: